Stickers: vroeger kreeg je ze op je proefwerk als je een dikke 10 had gehaald. Je komt ze overal tegen; op lantaarnpalen, in het OV, op de binnenkant van wc-deuren, je kunt het zo gek niet bedenken. Maar waarom? Een sticker is een leuke en makkelijke manier om jezelf of je merk uit te drukken. En hij is zo geplakt, dus waarom niet?
We bevinden ons tegenwoordig steeds meer op social media (al helemaal in het coronatijdperk). Als mens hebben we behoefte om met elkaar verbonden te blijven; we willen allemaal een stukje van ons leven delen met anderen, of mensen inspireren.Sinds de komst van het digitale tijdperk is dit alleen nog maar makkelijker geworden. We kunnen eigenlijk bijna niet meer zonder; meer dan vijfhonderdmiljoen mensen maken dagelijks gebruik van Instagram stories (tegenwoordig heeft bijna elk sociaal platform een story functie, kun je nagaan hoeveel tijd we hier met z’n allen aan besteden!). Wil je opvallen binnen deze massa aan verhalen die we elke dag met elkaar delen? Je voelt hem natuurlijk al aankomen: stickers zijn de way to go. Als je dit nu leest en denkt: huh? Stickers? Blijf dan vooral lezen!
Je vindt de sticker-optie bij het maken van een story vaak bovenin je scherm. Stickers op social media zijn niet simpelweg plaatjes die je ergens op kunt plakken. Dat is het mooie van een digitale sticker: het beweegt, je kunt er interactie mee aangaan, het kan zelfs een ‘call to action’ zijn. Alle platformen zien er de waarde dan ook echt van in en blijven innoveren. Regelmatig komen er weer nieuwe stickers bij!
Hieronder volgt onze ultieme guide van stickers die wij het nuttigst vinden.
De GIF-sticker is een van de meest gebruikte functies in stories. Het is een makkelijke manier om jouw verhaal te pimpen en de keuze is letterlijk ein-de-loos. Toen in mei werd aangekondigd dat Giphy (het platform voor GIF’s) werd gekocht door Facebook en geïntegreerd zou worden, stonden wij natuurlijk te springen!
Naast dat je oneindig veel stickers van andere makers kunt gebruiken, kun je nu ook je eigen stickers maken. Dit is als merk de perfecte manier om je verhalen visueel te laden met huisstijl- of campagne-elementen. Je maakt een profiel aan op Giphy, uploadt 5 stickers volgens de richtlijnen, en dient een verzoek in. Ons kanaal was binnen één dag goedgekeurd; kun je meteen je stories vol gaan plakken ;). Het maken en animeren van deze stickers is een specialistische klus, dus daar helpen we je graag bij!
Geld ophalen voor een goed doel? Dat kan met de donatiesticker. Je selecteert simpelweg een organisatie die je wilt steunen en er kan na het posten van je story meteen gedoneerd worden. De organisatie die je steunt moet wel een Instagramprofiel hebben die non-profit is geregistreerd. Als je zelf een non-profitorganisatie hebt, registreer je dan hier. Zorg er wel voor dat je een Instagram-Business-account hebt! Als de registratie is goedgekeurd, voeg je een donatieknop toe aan je profiel en vervolgens ben je vindbaar voor anderen.
Wil je iets weten van je volgers? Of juist andersom? De vraagsticker is je beste vriend. Deze sticker wordt voornamelijk gebruikt om Q&A’s te houden (vraag & antwoord). Heb je bijvoorbeeld een nieuw product of dienst gelanceerd? Gebruik deze optie dan om jouw volgers hier vragen over te laten stellen. Alle vragen die je krijgt ontvang je in een overzicht en deel je daarna weer eenvoudig, voorzien van een antwoord. Je kunt natuurlijk ook vragen wat voor content je volgers graag zien op jouw pagina. Zo ontstaat er meer interactie tussen deler en ontvanger en kom je tegelijkertijd meer te weten over je doelgroep.
Muziek maakt alles beter, vinden wij dan ;-). Met de muzieksticker geef je je foto of video meteen sfeer. Met behulp van de balk bovenin zoek je gemakkelijk een nummer. Geen inspiratie? Browse dan door de aanbevolen muziek. Naast het toevoegen van geluid is het zelfs mogelijk de bijbehorende songteksten voorbij te laten komen. Kun je op de VrijMiBo meteen een karaokesessie houden met je volgers!
Met de vermeldingssticker kun je heel makkelijk andere gebruikers taggen in je verhaal. Het voordeel hiervan is dat diegene een melding krijgt en de post vervolgens zelf gemakkelijk ook in zijn/haar story kan plaatsen. Voor het bereik van je verhaal is dit super nuttig. Andersom zorgt het voor authentieke content voor jouw kanaal; als een klant een story maakt waarin hij/zij jouw product gebruikt en jou hierin tagt, kun jij dit makkelijk reposten. Tevreden gebruikers = gratis reclame!
De pollsticker werkt op een vergelijkbare manier als de vraagsticker, alleen is deze nét wat laagdrempeliger. Je laat de gebruiker een keuze maken tussen links of rechts. Je kunt de poll zo gek maken als je wilt. Vraag je volgers naar hun voorkeur in design, of ze hun koffie met of zonder melk drinken of maak er juist een (ludiek) dilemma van, net zoals Dunkin’ Donuts hier deed in hun socialmediacampagne. Dankzij de poll-sticker is het aantal videoweergaven van drie seconden in negen van de tien bètacampagnes toegenomen.
Met deze sticker tel je af naar een vooraf ingesteld moment. Dat is bijvoorbeeld handig als je een livestream gepland hebt staan, je een nieuw product gaat lanceren, of als er iets anders belangrijks te gebeuren staat. Het voordeel: jouw volgers kunnen via deze sticker een herinnering instellen, of de teller delen in hun verhaal. Ze krijgen dan een reminder wanneer de teller de nul aantikt. Kunnen jullie samen dat feestelijke moment vieren!
Je bent nu officieel de master of stickers. In theorie dan… Nu nog in de praktijk gaan brengen! Heb je hulp nodig bij het designen en animeren van een GIF-stickervel in je eigen visuele identiteit?